En anden Græskartærte

Hvis du har læst min blog på det sidste, har du nok lagt mærke til at jeg er glad for efterået. I år er det bare... eksploderet, i ren efterårs hygge. Jeg har mine varme sokker og min the og mine tæpper og film og bøger. Selv den temlig tørre eksamenslæsning er blevet hyggeficeret. Måske er det fordi jeg har fået Charlie at hyggefaktoren bare har taget et højdespring, jeg ved det ikke, jeg ved bare at jeg er i et helt utrolig godt humør og derfor er de ekstre nødvendigt at bage græskartærte igen i år.
Det høre simpelthen til.
Jeg skrev godt nok om græskartærte for nogle år siden, men jeg har altså fundet på en ny opskrift, som jeg syntes er lidt bedre og en del nemmere at have med at gøre, så selvfølgelig skal i ikke snydes for den.
Den er temlig basal og du kan, hvis du vil, nemt variere den som det passer dig. Fortsættelse følger.
Min første fridag er så blevet brugt på en god lang gåtur med Charlie, græskartærte-bagning og kogning af ingefærdrik (Ingefærdrik m. Gurkemajerod). Er der en ting jeg bare ikke gidder i år, så er det at blive syg, så jeg tager ingen changser :)
Charlie tager det enlig meget godt, han hygger sig i sin kurv, hvor han kan holde øje med hvad jeg går og laver. Selvom han til at starte med ikke helt kunne forstå hvorfor jeg ikke ville hygge med ham i sofaen. Det kommer senere, når kagerne er ude af ovnen, køkkenet er gjordt rent og theen klar.

Nå... tilbage til græskartærterne. Det kan varieres i det uendelige, alt efter personlig smag og formålet med tærten. Hvis de skal bruges til en børnefødselsdag er det klart en fordel at bage mange små. Jeg fortrækker selv at bage i portionsstørrelse i stedet for de store tærter der skal skærese ud, men kan godt se det praktiske i kun at skulle transportere en tærte i stedet for ti.
så nedenunder kommer der til at være tre forskellige metoder at lave og bage tærter, der alle sammen laves af den samme dej.

Hvis du gerne vil give den lidt ekstre gas med krydderierne, eller måske komme noget mere i som fx. chilli, stjerneanis, sort pebber eller nelliker, er det bare at fyre løs. De krydderier jeg i forvejen har i er kun til at givet græskarfyldet lidt ekstre smag, men det er helt op til dig hvor spicy du foretrækker din tærte.

Du skal bruge:

1 omgang mørdej - Opskrift

400g butternut squas
2 dl madlavningsfløde (cremfin)
korn fra 1 vaniljestang
2cm frisk revet ingefær.
1½tsk støt kanel
1tsk støt kardemomme
5spsk sirup (gerne mørk)
2 æg

1. Lav mørdejen, gerne i god tid, den kan sagtens holde sig i køleskabet et par dage og på frost i et par måneder.
2. Skrald græskaret og skær det i små teren. Kog dem i en gryde i 20-25 min. 
3. Sigt vandet fra græskarstykkerne og blendt dem til mos. Tilsæt fløden og lad det blende sammen.
4. Tilsæt krydderrierne og blendt sammen og til sidst sirup og æg. blendt til massen er ens.

Små græskartærter. ca. 24-30stk
Lavet i 2-3 alm. muffinmåtter,
1. Ruld mørdejen ned på et bord strøget med mel.
2. Brug en udstikker eller andet til at stikke cirkler i passende størrelse ud af dejen.
3. Kom en mørdejscirkel i hver af hullerne i muffinmåtten og sørg for at dejen er jævnt fordelt på kanten og i bunden.
4. Stik med en gaffel i bunden af hver for at forhindre at den bobler op.
5. Forbag dem ved 200grader i ca. 7 min. Kanterne falder lidt sammen, men det gør ikke noget.
6. Fordel græskardejen ovenpå hver af de forbagte mørdejsbunde, så den dækker mørdejen helt, men der skal stadig være lidt plads op til kanten.
7. Bag dem ved 175grader i 20-25 min.

Græskartærter i portionsstørrelse. ca. 6-10stk
I lave forme af ca. 10-15cm i diameter.
1. Ruld mørdejen til en pølse og del i det antal forme du har.
2. Ruld hver af klumperne ned på et melstrøget bord og for hver form efter tur. Sørg for at få præsset dejen godt ned imod bunden af formen og lad en lille smule af dejen hænge over kanten - det gør at siderne ikke falder ned.
3. Stik med en gaffel i bunden af tærteformene, så de ikke bager op.
4. Forbag bundene i ca. 7 min ved 200grader.
5. Fordel græskardejen over hver af de letbagte bunde, sørg for at have lidt plads op til kanten.
6. Bag tærterne ved 180grader i 25-30 min.

Græskartærte 1 stk.
lavet i tærteform på 24cm i diamter.
1. Ruld mørdejen ud på et melstrøget bord og for tærteformen - sørg for at dejen kommer til at hænge lidt på kanten så siderne ikke falder ned.
2. Prik huller i bunden og forbag den ved 200grader i ca. 7 min.
3. Hæld græskardejen i og bag igen i ca. 30-35 min.

Pynt???
Hvis du har mørdej til overs kan du stikke den ud i blade, hjerter eller bare små cirkler :)
Vent til kagerne har været i ovnen i 10-15 min (alt efter hvilken du bager) og kom dem så ovenpå den størknede græskarmasse. super dekorativt og nemt. 

Det der med at Charlie tog det pænt... det sagde jeg vidst lidt for tidligt, for et kvarter siden besluttede han at jeg havde været nok i køkkenet, så han begyndte at nedstirret mig / hoppe op af mit ben for at få opmærksomhed. OG han har ødelagt min steater -.-

Kommentarer