Kirsebær Muffins

Jeg kan simpelthen ikke finde ud af vejeret lige for tiden. En uge regner og sner det, næste er der høj sol og sommertemperature, så gråvejer og masser af regn og nu igen sommerstemning og glade dage.
Jeg skifter konstant imellem vinterstøvler og sandaler... og jeg er efterhånden blevet lidt sæson-forvirret; Vi har forår nu, ikke? O.o

Pyt... jeg bager bare muffins og så må vejeret skabe sig så tosset, som det har lydst.
Jeg fant en omgang dessertkirsebær i skabet i morges og besluttede mig for at det kunne blive del af en super lækker muffin <3 Så jeg gik igang i køkkenet.
Dessertkirsebær skal stå og trække i sukkerlage før de er klar til brug, jeg gir opskriften her, men du kan sagtens bruge et glas fra supermarkedet, hvis du lige står og bare må ha Kirsebærmuffins nu og her. Jeg kan anbefale Amarena Fabbri.


Dessertkirsebær:
250g udstenede kirsebær
250ml vand
50g sukker
½ vaniljestang (der behøver ikke at være kerner i, se tips til vanilje genbrug Her)

1. Kog et syltetøjsglads i passende størrelse, lad det køle af og skyld det indvændigt med Atamon, Sæt gladsset til side og lad det dryppe af.
2. Kom alle indgredienser i en gryde og kog det langsomt op under forsigtig omrøring - kirsebærrende skal helst bevares.
3. Når det har kogt i et lillle minut hældes det hele på glads, lad det stå til det er helt kold og kom så låg på.
4. Lad dessertkirsebærrende stå køligt i en uges tid og trække før brug
uåbnet kan de holde sig 3 til 4 måneder et køligt sted.

Kirsebærmuffins 12stk:
350g mel
2tsk bagepulver
1tsk natron
1tsk vaniljesukker
50g væde fra kirsebærende
150g A38
150g sukker
50g smør
1 æg
100g dessertkirsebær

1. Sigt væden fra kirsebærrende og vej det af di skal bruge. Resten kan holde sig en uges tid i køleskabet, fryses ned eller genpakkes i et nyt steriliseret glads.
2. Kom mel, bagepulver, natron og vanilje i en skål og mix det godt.
3. Smelt smørret i en gryde og kom det i en anden skål sammen med væden fra kirsebærende, A38, sukker og æget. Pisk det sammen.
4. Halver eller hak dessertkirsebærende groft og vend dem i melblandingen.
5. Bland melet i væskeblandingen til den bliver lind. Der må helst ikke røres for meget.
6. For en muffinform med muffinparpir og fyld formene med dejen.
7. bag ved 180grader varmluft i 13-20min. Stik i en af de mitterste muffins med en strikkepind for at se om de er helt bagt.
8. nyd dine muffins :D

Tip. man kan med fordel tilsætte et par skefulde kirsebær-vin, -rom eller -likør. Det smager helt fantastisk og gir lige lidt ekstre kraft til smagen.

Imens jeg bager nyder hundene det gode vejer. Charlie har fået besøg af sin bror Oskar, så der er liv og glade dage.

Kommentarer