Ciabatta

Ciabatta er nok et af mine ynglingsbrød, ikke kun fordi det smager godt som det er, men også forde det kan varioeres alt efter hvad du skal bruge det til.
Fx. med soltørrede tomater, basilikum og oliven får du et super lækkert grillflutes med smag af syden. Du kan give den forskellige olier så den passer til forskellig slags mad, komme hakkede chalapenios eller forskællige krydderier i for at give den varme og kant.
I den her omgang har jeg tilsat 50/50 af citronolie og hvidløgsolie også har jeg kommet en god håndfuld hakket basilikum i. Jeg skulle bruge brødet til en superlækker italienskinspireret pastaret med tomater, mozerella og basilikum (retten kommer også ind på bloggen) og det passede perfekt til.
Hvis du vil tilsætte en meget vandholdig smagsgiver, skal lidt af vandet tages fra opskriften.


Ciabattabrød:
280g fuldkornsmel
350g durummel
220g alm. hvedemel
20g gær
20g salt
20g olie
650ml lunken vand

Smagsvariant

1. Kom vandet i en stor skål, helst et rigtigt bagefad af ler - hvis du har sådan et (det gør det hele meget nemmere for dig, fordi kanterne er mere skrå og giver mere plads at arbejde på)
2. Smulder gæren i vandet og rør til det er opløst.
3. Vej alt melet af i en skål ved siden af, kom olie og smagsgiver i og begyndt at ælte melblandingen i vandet. Det er meget klistret arbejde - og det bliver det ved med at være hele vejen igennem. Du skal ikke være bekymret hvis din dej virker meget flydende, den skal være sådan.
4. Når dejen har samlet sig skal den æltes grundigt, i minimum 10 min for at være sikker på at vi får en god glutenstruktur - den skal bare ha nogle tæsk. I mens du arbejder vil du opdage at dejen langsomt samler sig, bliver mindre klistret og mere lækker.
5. Tilsæt salt og ælt i et lille minut ekstre. så det kan fordele sig i dejen.


Når dejen er æltet kan man gøre to ting: enten bage den som den er eller komme den i en oliesmurt plastboks og lade den stå natten over i køleskabet. Begge dele har fordele og ulømper, hvor straksbagning selvfølgelig er hurtigere, koldhævning giver brødet tid til at udvikle smag.
Det er helt op til en selv havd man foretrækker og jeg forklare begge metoder.

Straksbagning:
1. Dæk dejen med et viskestykke og lad den hvile i 30min.
2. Slå luften ud af dejen og form de brød du vil bage. Lig dine brød på en bageplade.
3. Kom et hviskestykke over brødene og lad dem hæve i 30-45minutter et lunt sted.
4. Bag brødene ved 220grader. Brød 25-30min, fluetes 20-25min, boller 10-15min.

Koldhævet:
1. Smør en plastbøtte, der kan inde holde mindst dobbelt så meget dej som du putter i den, med olie.
2. Kom dejen i bøtten og lad den stå i køleskabet.
3. Om aftenen inden du går i seng kigger du til dejen og slår luften ud af den.
4. Næste morgen slår du dejen ned igen og lader den stå på køkkenbordet til du skal bage (min. 3 timer)
5. Strø durummel på køkkenbordet og vend dejen ud derpå.
6. Brug en kniv eller en bageskraber til at skære dejen ud i de ønskede brød. Lig brødene på en bageplade.
7. Kom et hviskestykke over brødene og lad dem hæve i 30-45minutter et lunt sted.
8. Bag brødene ved 220grader. Brød 20-30min, fluetes 15-20min, boller 10-15min.




Er mit brød bagt?
Kig i bunden, har det fået farve?
Bank lidt på bunden, hvis det lyder hult er dit brød færdigbagt. 

Kommentarer