Bagels m. Rosiner

Da jeg var lille var der en ting der slog alt andet i form af slik og kager: nybagte bagels med rosiner. Det var simpelthen det bedste man kunne få til morgenmad eller eftermiddagsthe og der skulle selvfølgelig hverken pålæg eller marmelade på, bare lidt smør der kunne smelte på overfladen og det var det. Desværre laver producenten af bagels dem ikke længere, selvom både jeg og min mor altid er på udkig efter dem, men man kan jo lave dem selv.
Beagels er lidt omstændige, fordi de skal koges lidt før de bages, og derfor går de fleste hjemmebagere (indklusiv mig) i en fin lille bue udenom. Men til sidst fik jeg prøvet og det er slet ikke så svært; har man tiden og tålmodigheden er det hele besværet værd.


opskrift 12stk
400ml lunken vand
50g gær
40g sukker
1½ tsk salt
650g hvedemel
150g rosiner
2tsk kardemomme
2tsk kanel

1. Smulder gæren i vandet og rør til det er helt opløst.
2. Kom de tørre indgredienser i og ældt det sammen til dejen har samlet sig. Drys mel på køkkenbordet og ældt dejen til den bliver glat og elastisk. (Brug lidt ekstre mel hvis dejen er meget klistret)
3. Dæk dejen med et hviskestykke og lad den hvile i 15 min.
4. Ruld dejen ud i en ca. 30X15cm firkant (ca. 2½cm tyk) og skær den ud i 6 strimler og skær dem over på midtten.
5. Ruld strimlerne til pølser på ca 20cm, lig dem i ringe og klæm enderne sammen. Dæk dem med et hviskestykke og lad dem hæve i 20 min.
6. Kom 4 liter vand i en stor gryde og varm op til det koger. Sænk så mange beagels der kan ligge i vandoverfalden ned i vandet og lad dem koge i 7 min, du behøver ikke at vende dem. Fisk dem op af vandet og sæt dem på en bageplade med bageparpir. Gentag til alle beagels har fået en tur.
7. Bages ved 190grader i 20-30min. (bagetid afhænger af din beagels tykkelse og af din ovn, så sæt hellere tiden til at ringe lidt for tidligt og kig om dine beagels har fået farve i bunden - er de fine gyldne er de færdige)

tip: du kan letbage dine beagels; tag dem ud lige inde de er færdige - altså når de har en let gylden frave, men stadig ser lidt blege ud - når de er kølet af kan de gemmes eller fryses og når du så vil servere dine beagels skal du bare (tø dem op og) varme dem 5-10 min i ovnen ved 200grader.

Kommentarer