Rørt Kagedej

Har du nogen sinde kigget på en kageopskrift hvor der bare står "alt kommes i en skål og røres sammen" ?
Selvfølgelig har du det, og det er ikke altid en hverken forkert eller dårlig fremgangsmåde, det er bare ikke den bedste og mest optimale fremgangsmåde.

Jeg skriver det også tit i mine opskrifter, enten fordi jeg har travlt, for at gøre det lidt nemmere tilgængeligt eller af dovenskab, men her har du så muligheden for at tage dit hjemmebag til et nyt niveau.
Her snakker vi om skærekager der (som basis) indeholder sukker, margarine/smør, æg, mel og et eller andet hævemiddel + krydderier og/eller smag.
Det kunne være krydderkage, sandkage, marmorkage, gullerodskage, drømmekage osv. 
Jeg gik lidt amok med en billed-app på min mobil

Det er vigtigt at man har en røremaskine for at kunne få det optimale ud af de metoder jeg giver her. Det er ikke umuligt uden, men det kræver meget tålmodighed og overarme af stål (som jeg i hvert fald ikke har).

Forberedelse

Først og fremmest er det vigtigt at alle råvare er tempereret til stuetemperatur.
Det nemmeste er at sætte alle råvare samlet på køkkenbordet natten før, men hvis man lige står og har lyst til at bage her og nu, er der et par måder at regulere temperaturen på dine råvarer:
- tag æggene ud af køleskabet et par timer før du skal bage, eller lig dem i varmt (ikke kogende) vand i højest 10 minutter.
- varm sukkeret let på en bageplade i ovnen ved 100grader i 4 minutter
- tag fedtstoffet ud af køleren et par timer før eller skær det i små tern, så det hurtigere temperere.

Du ved det selvfølgelig godt allerede, men jeg siger det lige alligevel: sørg for at alle redskaber er helt rene og tørre. Det er vigtigt at der ikke kommer støv og skidt i dejen for så vil fedtstoffet ikke creme ordenligt op.

Du skal bruge:
Skål og spartel til røremaskinen
Håndspartel eller grydeske
Sigte
Bageformefter behov

LÆS OPSKRIFTEN!
og læs den helt igennem, gerne flere gange, så du er helt klar på hvad der venter dig, og hvad der skal gøres i hvilken rækkefølge.

Fremgangsmåde 

1. Kom sukker og fedtstof i røremaskinen og rør det sammen ved højeste hastighed, indtil massen for en blød og luftig konsistens og alt sukkeret er opløst. Skrab siderne ned i kanten og bunden af skålen undervejs, så du er sikker på at der ikke sidder klumper af sukker nogle steder.

2. Skru ned på laveste hastighed på røremaskinen, kom lidt æg i, rør ved medium hastighed til ægget er helt rørt ind i dejen, skrug derefter ned for røremaskinen igen og gentag indtil alt ægget er rørt ing i dejen. Skrab godt ned i kanten og i bunden af skålen.

3. Sigt melet og alle andre tørre varer i opskriften. Tilsæt smagsgiver og mel til dejen og rør ved lavest hastighed til dejen er jævn.

4. vælg en form der passer, alt efter hvor stor en kage du vil bage.
- Tykke/høje kager skal bage lang tid ved lav temperatur: 170-180grader i 30-60min, ellers vil midtten stadig være ubagt når skorben af kagen er færdig.
- Flade kager og lagkagebunde skal bage kort tid ved høj temperatur: 210-240grader i c. 6-12min
Hvis man bager dem ved lav temperatur bliver de tørre.

Kommentarer