Ingefærdrik m. Gurkemejerod

Snotnæserne er over os. Alle går og pudsser næse og nyser og hoster og sprutter.
Jeg har besluttet at helgardere mig i år og lave noget ingefær drik (ligesom alle andre bloggerer landet over).
Generelt elsker jeg ingefær, især når det er blandet i konfekt og andre lækre sager, og jeg er lidt forbløffet over at jeg ikke har tænkt på det her noget før.
Jo, jeg har lavet masser af ingefærte og forkølelseste (kamille, ingefær, citron og hvidløg), men den her vitaminindsprøjtning til imunforsvaret er da genial :) Jeg orker ikke at skulle være syg, jeg gidder simpelthen ikke, med job og flytteri og kursus osv.

Hvad er så så godt ved ingefær?
bla. forebygger det gigt, kræft og hjertekarsygdomme, det beroliger kvalme og booster imunforsvaret, også smager det jo godt (syntes jeg).
Det krasser... men på en god måde.

Så... her er min version



opskrift:
200g Ingefær
50g Gurkemejerod
1 brev kamillete 
3 økocitroner
5spsk honning
1 litter vand

1. Skyld Ingefær og gurkemejerod godt og skær dem i skiver - gurkemeje farver MEGET og over alt, så ha en klud klar og brug evt. handsker.
2. Kog vandet i en gryde sammen med kamilleteen, skrug ned for varmen og kom ingefær og gurkemeje ned i teen. Lad det simre i ca. ½ time.
3. Lad det køle til en 30-40grader. Riv skrælden af citronerne og præs dem for saft, kom det i gryden sammen med honningen og rør til alt honningen er opløst.
4. Lad drikken køle helt af, sigt og hæld det på flasker - holder bedst hvis flasken først skåldes og derefter skyldes indvændigt med atamon.

Kommentarer