Tranebærsmåkager m. Stjerneanis

Som jeg har nævnt før er jeg igang med at rydde op i skabene og selvfølgelig valgte jeg opskriften her forde jeg fandt en pose tørrede tranebær i en skuffe. Heldigvis er de ikke for gamle endnu, så jeg laver en stor portion, fryser halvdelen af dejen ned og så er de nemme at lave igen til jul :) 

Opskriften her var oprindeligt med lakridspulver i stedet for stjerneanis, men da mit beskedne lager af lakridspulver nærmest er forstenet i sin krukke, prøvede jeg Stjerneanispulver i stedet (kan findes i alle TIGER-butikker). Stjerneanis har en lidt mildere, men mere syrlig lakridssmag, som jeg enlig syntes passer bedre sammen med tranebærrende. (no offence til opskriftens opfinder - kogebog: Grigos Hjemmebag )


Tranebærsmåkager ca. 100 stk
500g hvedemel
1tsk bagepulver
2tsk stjerneanispulver (uden top, det er stærke sager)
200g tørrede tranebær
375g smør i tern
500g sukker 
2 æg

1. Sigt hvedemel og bagepulver, bland det med stjerneanispulver.
2. Ældt smøret ind i melblandingen.
3. Tilsær tranebær, sukker og æg og ælt kun til dejen begynder at samle sig.
4. Del dejen i 5 og tril dem til lange pølser med diameter som en 5er.
5. Beklæd pølserne med bageparpit og lig dem i fryseren i minimum 4 timer.
6. Skær pølserne i ½cm skiver og lig dem med god afstand på en bageplade med bageparpir. (de bliver dobbelt så store når de bager)
7. Bag dem ved 200grader i 8-10 min og lad dem køle af på en rist.
God fornøjelse :)

Kommentarer