LakridsSirup - Fra Bunden

Jeg har før lagt en opskrift herind hvor jeg levede lakridsirup af piratos. Selvom det blev super lækkert, var det alligevel lidt snyd - syntes jeg.
Så da jeg fandt en pose hakket lakridsrod bagerst i skabet var der ikke noget at rafle om, jeg ville prøve at koge en lakridssirup fra bunden, af det mest fundamentale der overhovedet er inden for lakrids. Roden er verken forarbejdet eller tilsat noget som helst, den er bare tørret og hakket i små stykker. Ren fryd :)

Det er enlig utrolig enkelt, men kræver lidt tålmodighed. Lakridsroden skal først koges til en stærk te og derefter trække til dagen efter, før man kan si rodstumperne fra, tilsætte sukker og begynde at kåge den ind. Og det bedste af det heler er at man kan tørre rødderne og bruge dem igen i fx. te, duftposer og selvfølgelig snaps: kom alle stumperne i en flaske med låg, hæld 70 cl vodka over og lad det trække i et par måneder :)

Jeg er vidst ved at blive lidt for glad for de der julesnapse - suk.

Indgredienser:
50g lakridsrod i små stykker
400ml vand
200g sukker
ksps salt

1. Kom lakridsrod og vand op i en gryde og kog op.
2. Sluk for varmen, kom låg på og lad gryden stå på en bordskåner til den er kold.
3. Kom gryden i køleskabet til næste dag.
4. Sigt Lakridsroden fra væden, det kan være nødvendigt at gøre det flere gange.
5. For at være sikker på at alle rodstumper er væk hældes væden igennem et kaffefilter til sidst.
6. Kom væden i en ren gryde, tilsæt sukker og kog op.
7. Når det koger skrues der ned for varmen, lad det simre i ca. ½time og lad det køle lidt af for at se om det bliver tygt. Hvis det ikke begynder at tygne kan du enten snyde med et kvar stykke husblads eller koge det lidt ekstre.
8. Hæld lakridssirupen over i flasker og luk dem med det samme.
opbevares i køleskabet.

Kommentarer