Julesnaps

Jeg ved ikke hvor i landet du befinder dig, men her i Sønderjylland har det regnet tre dage i træk. Det skifter hele tiden imellem støvregn og dråber på størrelse med mozartkugler... okey måske overdriver jeg lidt, men det er sådan de føles. Lige meget hvad, er man sikker på at blive gennemblødt hvis man går udenfor.
Jeg snakker halsbetændelse, forkølelse, influensa osv...
Så lige nu holder jeg mig indendøre og laver lidt man kan varme sig på i stedet: Julesnaps!


Ja jeg ved godt at det ikke er jul endnu, TRO MIG!
Og folk der har læst nogle af mine opslag fra sidste år, ved hvor træt jeg er af alt det julehalløj der allerede er dukket op igen i år...
Jeg elsker julehygge, men først til december!
Der er allerede pebbernødder og klejner og chokoladejulekalendre i Netto og pynt med nisser og juletræer i Inspiration. Det er kun Oktober folkens!
Hvis vi begynder allerede nu, ender det med at vi bliver trætte af julen før den overhovedet er begyndt. Og det er synd at vi bare springer efteråret over, når det er så smukt og hyggeligt i sig selv.

Nu er det ude af systemet og jeg kan nyde mine efterårs-hygge.
Jeg ved, at hvis man vil have en rigtig Julesnaps klar, så man kan nyde den i December, er det nu den skal laves.
Jeg har et par onkler der helst ikke skal snydes og et lager af krydderier der skal bruges før det hele bliver for gammelt.
Til alle jer det tænker "snaps? adder! det smager da ikke godt" kan i være helt rolige, alle de opskrifter jeg bruger er lavet på vodka, fordi den er mere neutral i smagen.
Snaps er bare noget man kalder det, fordi det blev lavet på snaps (som var den billigst tilgængelige alkohol) i gamle dage.

I år har jeg lavet 3 varianter: Blomme (uden så mange krydderier), Æble og Appelsin.
Appelsin er en klassiker der høre med til julen, med masser af varme krydderier.
Æble faldt jeg tilfældigvis over imens jeg surfede nettet efter inspiration og så var jeg selvfølgelig nød til at prøve det.
Og Blømme er resterne af igårs Blommemarmelade, der lige så godt kunne blive brugt til noget fornuftigt.

Der er enlig ikke nogen begrænsninger når det handler om at lave julesnaps. Det hele bygger på personlig smag. Du kan bruge alle bær, alle frugter og alle kryderier, endda blomster hvis du har lyst.


2. Flasker AppelsinSnaps:
ca. 100cl billig vodka
2 øko appelsiner
en lille håndfuld stjerneanis
en lille håndfuld hele nelliker
2 cm ingefær
6-8 hele pebberkorn
2 stænger kanel
4 tsk sukker
2 flasker m. låg (ca. 1 litter i hver)
Atamon

1. Kog flaskerne og lad dem tørre og køle af. Kom et skvæt Atamon i den ene flaske, kom låget på og ryst godt så det fordeler sig over det hele. Hæld resten over i den næste flaske og gentag. Hæld Atamonen ud i vasken og lad flaskerne dryppe lidt af med bunden i vejeret.
2. Hivs du har et Juliennejern, så riv lange strimler af appelsinskalden og fordel den i de to flasker. (ellers kan der bruges en kartoffelskrælder, bare pas på at der ikke kommer noget af det hvide med)
3. Fileter appelsinerne: Skær færst alt det hvide væk og skær derefter ind imellem de hvide hinder så du kun har appelsinkødet tilbage. Fordel appelsinfilleerne i de to flasker.
4. Skær ingefæren i tynde skiver og fordel dem i de to flasker.
5. Foedel krydderier og sukker i de to flasker og hæld derefter ca. 50cl vodka i hver.
6. Luk låget på hver flaske og ryst indholdet godt.
7. Stild snapsen et mørkt sted ved stuetemperatur og ryst den en gang om dagen den næste uges tid. Derefter skal den kun rystes ca. en gang om ugen indtil den skal drikkes til jul.


2. Flasker ÆbleSnaps
ca. 100cl vodka
1 Æble (jeg valgte pink Lady)
2 stænger kanel
en lille håndfuld stjerneanis
1 cm ingefær
Skald af 1 øko citron
en lille håndfuld nelliker
3 tsk sukker
2 flasker m. låg
Atamon

1. Klargør flaskerne som beskrevet ovenfor.
2. Vask æblet og skær det i tynde både. Fodel dem i flaskerne.
3. Skær ingefæren i tynde skiver og kom den i flaskerne sommen med citronskald og krydderier.
4. Kom 1½ tsk sukker i hver flaske  og fordel vodkaen i hver.
5. Ryst godt og stild dem et mørkt sted ved stuetemperatur i et par måneder.
6. Ryst flaskerne en gang om dagen i den første uge, og derefter en gang om ugen.

God fornøjelse :)

Kommentarer