Mere Chokolade

Jeg gik (lidt) chokolade amok (igen) og har fremstillet nogle helt fantastiske små fyldte chokolader, denne gang med nougat i lidt forskellige varianter. Og de blev en god del af en fin adventskalender.
Jeg syntes stadig at det er aaaalt for tidligt med alt det julegøjl, men fordi jeg er blevet sendt på skole i Odense fra nu af og til engang i December, havde jeg ikke rigtig det store valg, hvis det skulle nås før 1. Søndag i advent.


Heldigvis er fyldte chokolader ikke det mest julede i verden  (medmindre det er meningen) Så jeg kom rimelig godt omkring det uden den store julestemningsødelægger :) Ingen julemusik eller duft af kanel og gran, bare mig og chokoladen, Ørkenens Sønner på CD, en masse mandler og lidt frysetørret hindbær.

Nu jeg lige for sagt Ørkenens Sønner... Jeg ved godt præcis hvor perverse og chauvinistiske de er, men jeg elsker dem alligevel (ligesom størstedelen af Danmarks befolkning), og det er bare hyggeligt at stå der med hænderne i chokoladen og synge med på deres perverse sange <3
Jeg er bidt af en gal kamel og lytter tit til et af deres shows, bare for at have noget at lytte til og det kan varmt anbefales.

I og med at jeg er på skole lige nu, kommer der nok en masse billeder og ikke særlig meget snak fra mig. Sådan var det sidste gang og sådan bliver det nok også den her gang. Skolen tager vildt meget tid og kræfter, især det sociale er meget krævende :) Men jeg håber i kan leve med det.

Fordi jeg forklarede så meget om at temperere chokolade for nogle dage siden i Chokolader m. Hindbærkaramel vil jeg ikke gå i detaljer omkring det her. I stedet vil jeg smide lidt gode råd om nougat og fortælle hvordan man bruger den uundgåelige rest chokolade, der altid er i bunden af chokoladeskålen efter alle chokoladerne er fyldte og marcipankuglerne er dyppet.

Nougat er lækkert i mange ting, selvom vi nok bedst kender den fra chokolade.
I forholdet pris og kvalitet er der ikke rigtig nogen tommelfingerregel, De billige kan være lige så gode som (nogle gange bedre end) de dyre og visa versa. Det handler om at prøve dig lidt frem og finde den du bedst selv kan lide. Om det er Odenses for 20kr eller Valrhora for 60kr der passer lige til dig, er et noget du må gøre op med dig selv. Så længe vi ikke snakker "ægte" nougat, er der ikke rigtig nogen forskel. Ægte nougat er lavet med kakaosmør i stedet for vegatabilsk olie, og skal behandles ligesom chokolade i forhold til temperering, men det er meget sjælden man finder ægte nougat i supermarkedet og hvis de har noget i specialbutikkerne er det meget dyrt (jeg mener at min konditorlærer sagde 800kr pr. kg). du kan altid tjekke om nougatten er "ægte" eller ej, ved at kigge på indholdsfortegnelsen og se hvilket fedtstof der bliver brugt.
En anden ting du skal se efter er hvor blød nougaten er, hvis du skal bruge den til nougatsnitter er det bedst hvis den ikke er alt for blød, men den skal heller ikke være tør som en kiks. Nogle butikker er ikke så godt til at opbevare deres tørvarer, så mærk lidt på den før du køber den.

I fyldt chokolade er det klart det letteste at smelte nougaten og komme den i en sprøjtepose (eller i en almindelig frysepose, hvor du klipper et af de nederste hjørner af). Der skal ikke ret meget varme til, og i modsætning til chokoladen er der ikke nogle bestemte regler for hvordan det skal gøres.
Her fortæller jeg min måde, der er meget simpel.

Du skal bruge:
X gram nougat
en stor skål
en lille skål der kan være i den store
en ske (eller hvis du har: en dejskraber)
en sprøjtepose
kogende vand

1. høld kågende vand i den store skål, kom nougaten i den lille skål og stil den i den store skål. lad det stå der og smelte i ca. 15 minutter.
2. Rør i den smeltede nougat og kom den i en sprøjtepose.
3. Du kan enten bruge den bløde nougat med det samme, eller lade den ligge et par dage til du skal bruge den. Hvis nougaten er stivnet igen før du for brug for den, skal du bare lade hele posen (selvfølgelig forsvarligt lukket i toppen) ligge i et varmt vandbad i ca. 10 minutter, så bliver nougaten blød igen.

Smag:
Hvis du syntes at nougaten bliver lidt kedelig kan du tilsætte alle former for smag til den smeltede nougat.
Det er bare et spørgsmål om fantasi og inspiration. Hvis du er lige så meget kagenørd som jeg har du måske et lille lager af kunstige smagsgiver og aromaer (gaver fra ellers meget søde mennesker), de er ideelle til at sætte lidt fut i en nougat (eller en rest marcipan, men det kommer jeg til senere), uden at omkostningerne ryger igennem taget.
En anden god ide er finthakkede nødder, og jeg mener virkelig finthakkede, det er et bøvl uden lige at få det igennem hullet i sprøjteposen ellers. Jeg tog ideen lidt længere ud og brugte brændte mandler til en af mine fyldte chokolader (stor succes). Ellers er der div. tørrede og frysetørrede frugter og bær. Kandiserede ting og sager.
MEN ingen frisk frugt! hvis der er en bestemt frugt du gerne vil have med i din fyldte nougat chokolade, skal det enten syltes, tørres, glaseres eller kandiseres først. alt andet bliver noget makværk.
Bær kan gå, men et stykke usyltet ananas har så meget syre i sig at det ødelægger både chokoladen og nougaten.

Rester:
Jeg opdagede pludselig en rest marcipan bagerst i skabet og efter at have undersøgt den lidt, var det klart at den slet ikke var så gammel som jeg først troede, og at den var lidt tør. Mens jeg alligevel havde chokoladen smeltet kunne jeg lige så godt tage mig af marcipan resten (før den virkelig blev for gammel). Jeg startede med at lede efter kokosmel, indtil jeg måtte indse at der ikke var mere, og så besluttede jeg mig for at dykke ned i mit lager af aromaer. Et par dråber orange aromat gav marcipanen nyt liv og de små dyppede kugler passede fint til lidt eftermiddags hygge.

Når alt er dyppet og pyntet og står og størkner, er der ALTID smeltet chokolade til overs og så står man der med dilemmaet: skal man smide det ud ? det er trods alt chokolade og madspild er vidst ikke en god ting... Eller skal man tage chancen gemme skålen og genbruge chokoladen næste gang der skal laves fyldt chokolade? Jeg laver sikkert noget mere snart, det er jo ikke fordi jeg kun laver chokolade til jul.
Den bedste løsning (syntes jeg) er at lave chokoladebræk, simpelt, hurtigt og lækkert.


Du skal bruge:
En smeltet chokoladerest
Et fad eller en kageform eller en bageplade, foret med bagepapir.
din ynglings chokolade fyld/smag (ikke noget der er alt for flydende)
- for eksempel brugte jeg hakkede mandler og frysetørrede hindbær.

1. Hæld chokoladen ned på bagepapiret og sørg for at den er jævnt fordelt
2. Drys fyldet over med løs hånd og lad chokoladen størkne.
3. Bræk chokoladen i stykker og spis.
Bon appetit

Kommentarer