Små Marcipanhjerter & Hjemmelavede Flødeboller

Hvis du, ligesom jeg, er typen der godt kan finde på bare at have noget marcipan liggende, uden helt at hvide hvad du skal gøre af det, har jeg her et par små ideer. 

Jeg kender det alt for godt, man har været i tyskland og er måske kommet til at købe lige rigeligt marcipan til Julekonfekt og så står man der efter jul og ved ikke rigtig hvad man skal gøre af det.
Nu har jeg hverken mand eller børn der kan hjælpe mig af med det og jeg bryder mig ikke om rå marcipan :-/ så... gang i noget kreativitet.

 
De Små Marcipanhjerter er den absolut nemmeste løsning; du former simpelthen kugler af marcipan til hjerter, og varmer dem på to bageplader i ca. 5-7 minutter ved 180grader og vupti så er der serveret. (pas på de ikke brænder på i bunden)
Du får det bedste resultat hvis marcipanen er blevet æltet godt med flormelis - i forhold ca. 1del flormelis til 2del marcipan.
Kagerne kan pensles lidt med vand og drysses med nødder og lidt sukker og efter bagning og nedkølning dyppes i mørk chokolade.

Flødeboller med marcipanbund.
1 pakke marcipan
300g sukker
1dl vand
150g pasteuriserede æggehvider
chokolade 
 
1. Skær ca. ½ cm tykke runde skiver af marcipanen og varm dem kort i ovnen til de er gyldne. (180 grader i højest 5 minutter) Lad bundene køle helt af.
2. Vand og sukker kåges op sammen og koger i 2 minutter.
3. Pisk æggehviderne let og tilsæt langsomt sukkerlagen imens du pisker.
4. Pisk Guffen stiv og helt hvid i ca. 15 minutter.
5. Kom Guff i en sprøjtepose og sprøjt det ud på marcipanbundene.
6. Dyp flødebollerne i chokolade, når den er størknet kan de spises :)

Kommentarer