Pebberkager og huse.

GLÆDELIG JUL!

 Det er juleaftens dag og det er endelig jul.
jeg er kommet dertil hvor jeg ikke behøver bekymre mig mere om kager og konfekt for denne gang - alt er lavet og pakket og mærkeret, så nu kan jeg endelig slappe helt af og bare nyde julen ^ ^

Det sidste der blev færdigt var pebberkagehuset, der skal fungere som en slags værtindegave.
Jeg plejer at hade at lave huse fordi siderne falder sammen får mig, men det her firsiders hus var slet ikke så vanskeligt, når først man havde fået sat side nr. 3 på gik alt som en leg. 

hvis du lige har lidt tid til overs her i juledagene så er det afgjort en god ide at bage med ungerne. De elsker det og kan slippe kreativiteten løs når de skal dekorere kagerne.



Pebberkager:
200 g smør
200 g sirup
150 g brun farin
500 g mel
1 tsk. peber
1 tsk. st. ingefær eller 1 knsp. stødt nelliker & revet appelsin skald
1 tsk. st. kardemomme
3 tsk. st. kanel
2 tsk. natron
1½ æg

1. Smelt smør, sirup og farin over svag varme.
2, Rør krydderier og natron i og lad det køle lidt af.
3. Rør æg og melet i og ælt dejen godt igennem.
4. Lad dejen hvile på køl i et par timer, gerne længere.
5. Rul dejen ud i 3 mm tykkelse og stik dejen ud i figurer.
6. Læg kagerne på en bageplade med bagepapir og bag dem i ca. 7 min. ved 180°.
7. Lad kagerne køle helt af før de dekoreres.

Kommentarer