Morgener, Urter, Spil og Napoleonshatte

Godmorgen

Klokken er lidt i 6 og her sidder jeg igen og skriver et blogindlæg.
Jeg ved at kl. 6 lyder tidligt i manges øre, men ikke for mig, så i skal ikke ha ondt af mig. I min verden har jeg sovet længe, og ikke bare lidt længe, men hele tre timer længere end jeg plejer.

Til de af jer der ikke allerede ved det; jeg er bagerlærling.
Jeg møder normalt enten kl. 4 eller kl. 1 om morgenen og går altid før solen er stået op. Det var lidt en mærkelig fornemmelse i starten - at gå på arbejde i en kul sort og stille verden, og så opdage at det er lyst og livligt, når man træder ud af bageriet om formiddagen på vej hjem.
Jeg havde svært ved at sove om dagen dengang, alt sollyset fortalte mig jo at jeg burde være oppe og frisk og fuld af energi... og det var jeg da også i et stykke tid, indtil jeg nærmest gik istå som en rusten robot og måtte kravle i seng.
Dengang havde jeg også den vane at stå op to timer før jeg skulle møde så jeg kunne slappe af med morgenmaden og få en kop kaffe og sådan - det gør jeg ikke mere. Hvert minut er dyrebart når jeg ligger krøllet sammen under den varme dyne, og jeg tager tit mig selv i at udskyde det så meget, at jeg kun lige har tid til at hoppe i tøjet, få børstet tænder, få sko på, finde mine ting og så ud af døren.
Der er min arbejdsplads så dejlig at man får gratis kaffe og rundstykker :)

Det jeg bedst kan lide ved mine frimorgener (som i dag) er at se solen stå op. Eller at sidde og skrive uforstyrret i mørket med en kop The og bare nyde stilheden  ^.^
Ingen larm af store æltemaskiner eller ovne der bipper for at få ens opmærksomhed eller vaskemaskiner der buldre i det ene hjørne eller pladepussermaskiner der brager i det andet...
bare stilhed.

Hen af morgenen begynder det selvfølgelig at rumstere lidt fordi mine naboer vågner, men det er enlig bare hyggeligt - det meste af tiden.
Jeg har desværre en lettere døv underbo, der altid tænder for TVét kl.20 hver aften og skruer lyden så højt op at jeg lige så godt kunne tænde for mit eget.
Hun er en meget både sød og rar dame, men lige i den time efter kl.20 forvandler hun sig altid til en djævel med horn og hale i mit trætte hoved.

Her til morgen har jeg lavet et ret godt mix af The (hvis jeg selv skal sige det).
Jeg tog min Celestial Green Tea, der i forvejen er blandet med lidt Hvid The, og blandede omkring 5 små mynteblade i, gav den lidt mælk og lidt sukker og der var den perfekte morgenthe.
Normalt er Grøn The ret bitter, men det er sundt og indeholder naturlige antioxydanter.
Den Hvide The gir den grønne en mere rund kant, men det er mynten, mælk og sukker der helt fjerne den bitre eftersmag og gør smagen mere let.
Man kan selvfølgelig lade være at komme sukker i uden at det ødelægger den lette følelse, det er bare mig der nok er lidt af en sukkerslave.

Mynte er i det hele taget en lækker urt.
Jeg kan rigtig godt lide at bruge mynteudtræk i mine kager, men man skal ikke undervurdere  hjemmelavet myntethe.
Jeg læste for et stykke tid siden en blog, hvor der var lavet myntethe bare med bladene og en lakridsrod og jeg kan varmt anbefale det til en kold eftermiddag eller en tidlig morgen.
Men det skal være frisk mynte, gerne plukket direkte fra planten og ned i din kop.
Der er det jo en fordel at have mynte i haven, men til de af jer der ikke har en have, er det ikke så svært at have dem i en potte i køkkenvinduet.
Det er ikke engang dyrt, i supermarkederne koster hele planter ikke meget mere end 10-12 kroner, i har sikkert set dem stå på en af de høje hylder i grønsags afdelingen.
"men jeg kan ikke holde liv i dem" "de dør altid for mig efter en uge" var nogle af de ting jeg selv sagde, da min veninde foreslog, at jeg da skulle holde dem i stedet for at smide dem væk.
Nu har jeg fundet ud af hvorfor... det er rødderne. De urter man køber i supermarkederne er sat så tæt sammen at de knap nok kan rører sig og slet ikke gro.
Forestil dig et tætpakket tog, hvor der kun lige er plads nok til at du kan dreje hovedet.
Det eneste der skal til for at de får det godt og har lyst til at gro, er at du giver dem en ny potte.
Gerne en rumlig en med god mørk muldjord.
Planten skal helst stå i vand i en times tid først, og så tager du og nulre rødderne forsigtigt fra hinanden. Du skal nok ikke gøre det i dit køkken, som jeg gør, for det sviner meget ud over det hele.
Når rødderne er fri skal du bare plante urten i den nye potte med god plads imellem de enkelte planter, give lidt mere vand og så kan du nyde frisk mynte, persille, purløg, basilikum, dild, rosmarin resten af året.

 Og nu noget helt andet... spil.
Skak, Kort, Dam, Mølle, Domino og Terninger. 
Jeg ved ikke om der er andre end mig der savner dem, de spil hvor man er nød til at tænke i stedet for bare at være heldig.
Bevares, Monopoli og Ludo og Billedlotteri er da hyggeligt nok, men det stimulere ikke ligefrem hjernecellerne og en sejer virker altid lidt tom hvis man vinder på grund af held.

Jeg er først nu begyndt rigtigt at lære skak for en uges tid siden, og det er en helt ny verden af tanker der har åbnet sig for mig. Jeg kan lide at se de få fremskridt og de enkelte gange jeg kan overrumple min kæreste med et overraskelsesangreb.Jeg taber stort og meget, men jeg regner med at blive god en dag langt ude i fremtiden og når jeg endelig vinder bliver det noget helt særligt.
Jeg er endda begyndt at bruge den strategiske tankegang jeg lære ved brættet i mit arbejde i bageriet.
Hvad ville være bedst at gøre først? hvordan kan jeg minimere mine træk?
Det med at tænke længere end bare det næste træk, har gjort min hverdag mere organiseret.

Desværre er min kæreste både en dårlig vinder og en dårlig taber, og han er måske Kongen over brætspild, men jeg er Dronningen over kortspillene, så i kan nok regne ud at der ikke bliver spillet ret meget kort... mænd!

Til sidst vil jeg lige smide en lille opskrift på ^^
Jeg lavede Napoleonshatte den anden dag og vil gerne dele min kærlighed for den lille kage.

Napoleonshatte ca. 15 stk 
Du skal bruge: 
200g Linsedej
200g Marcipan (Odense rå eller hvad man ellers kan finde i supermarkederne er fint)
2 spsk. flormelis
100g mørk chokolade

Generelle råd til linsedej:

   1. Lad være med at gå i panik! Linsedej er slet ikke så kompliceret som mange bagebøger og internetskribenter påstår. Tag det fra en person der håndtere linsedej dagligt.

   2. Brug en røremaskine på den langsommste indstilling til dejen er jævn, det er 100 gange mere simpelt end at stå med det i hænderne, hvor man hurtigt kan komme til at ælte det for meget.

   3. Kommer du til at ælte det for meget, så lad det stå i et par timer. Den bliver muligvis lidt tør, men det kan hurtigt æltes væk uden at den bliver spoleret.


   4. Drop alt det der med at putte den i køleren eller fryseren, man får bare en hård klump der ikke er til at rulle ud og som sprækker eller smelter midt i det helt.


   5. Problemer med at få rullet lindsedejen ud??? Hemmeligheden er mel, masser af mel. Det hjælper også på konsistensen hvis din dej er blevet lidt for blød.


   6. Sørg for at få rullet den
hurtigt ned, ikke noget med at stå og pjatte frem og tilbage og vende den om og jeg ved ikke hvad - masser af mel og så derud af!

Når linsedejen er rullet jævnt ud i en tykkelse på omkring 3-4 mm, trykker du små runde stykker ud med en rund udstikker der er ca. 5-7cm i diameter - har du ikke et udstikkerset kan du bruge toppen af et glads eller en lille skål.
Sammel de runde stykker og lig dem til side, tag den resterende dej og ælt det lidt sammen før du ruller det ud og gentager, til der ikke er mere linsedej.

Derefter tæller du hvor mange runde linsedejsstykker du har.
Ælt marcipanen med flormelissen til det er helt optaget (til marcipanen ikke klistre længere), rul den ud til en lang pølse og del den op så hvert linsedejsstykke kan få en marcipanbid.
Rul marcipanstykkerne til kugler og placer dem en af gangen midt på et stykke linsedej.
Tag tre sider af linsedejen op og trykker ind imod marcipankuglen, så det kommer til at linge en gammeldags trekantet hat og sætte dem med lidt afstand på en plade med bagepapir.

Bages ved 200 grader i 10-15 minutter alt efter størrelse.
Kig ind til dem en gang imellem og se efter at de er gyldne og har fået farve i bunden.

Hak chokoladen, dyb bunden af dine afkølede (gerne frosne) napoleonshatte og lad dem tørre.

Kommentarer