En ny begyndelse

Hej alle sammen 

De af jer der har været her før, har nok opdaget en del ændringer; ny titel, nyt design...
og det skyldes blandt andet 1. jeg har ikke skrevet nye indlæg længe pga. krævende arbejdes tider, og 2. jeg syntes den mangler en ny start.

Min blog skal ikke kun handle om kager, selvom det nok bliver en stor del af den, der skal også være plads til hverdagens lyspunkter og kreative sysler.

Lige for tiden går jeg og planlægger lidt til jul. Jeg ved at der er to måneder til December og jeg er selv typen der hader at folk går helt juleamok før der overhovedet er tænkt på September, men jeg har besluttet mig for at give hjemmelavede gaver i år og det kræver planlægning og ikke mindst tid - som jeg ikke har så meget af, da jeg skal på skoleophold hele November og helst skulle have gaverne sendt af sted til mine slægtninge inden den 16. December, for slet ikke at tale om mit arbejde der også kræver en stor portion af min tid.

Normalt laver jeg kun konfekt og lidt småkager, men i år har jeg tænkt mig at tage det helt til et nyt niveau - hjemmekrydret julesnaps, hjemmelavet hyben marmelade, Dolce latte, lakridssovs og rigtige honningkager.
Dertil skal der laves hjemmelavede og dekorative æsker og hvad jeg ellers kan finde på af småting i løbet af de par måneder jeg har tilbage.

Hybenmarmeladen kogte jeg for nogle uger siden. Det er stadig hybensæson lidt endnu, man skal bare passe på med hvilke hyben man plukker, for de fleste af dem allerede har laver i sig.
Den bedste måde at bestemme om der er larver i hyben på er ved at trykke på dem hvis de er faste og
hårde er de sandsynligvis gode nok, men hvis de er bløde eller føles hule skal man lade dem være.
Jeg blev godt skuffet da jeg stolt kom hjem fra min første hybenjagt med to fulde indkøbsposer og endte med at smide to tredjedele ud, fordi larver allerede havde indlogeret sig :/

Hyben klør.
Ikke selve kødet, men kornene inden i.
Hvem har ikke rendt rundt med kløpulver af hybenkorn som barn???
Derfor er det bedste at ha et par latex handsker i nærheden når de skal halveres, vaskes og renses.

Jeg beregner normalt 200g. sukker til 300g. frugt og tilsætter lidt vand for bløde det hele lidt op.
Lad det koge godt i et par minutter, held det så i rene glads og lad det stå og køle af uden låg.

Det er bedst at kåge glassene og skylde dem med Atamon, så er man sikker på at der ikke er nogle bakterier og så mugner marmeladen ikke bare sådan.

Jeg har hørt at det er godt med revne gulerødder og lidt vanilje i, så vil jeg prøve næste gang :)  


Kommentarer