Stil Spørgsmålstegn ved OPSKRIFTEN...!?

 For mange er det fuldstændig absurd bare at tænke tanken... men for de mere erfarne kagebagere, der har godt fat på grundbegreberne, er det tit en fordel at vige lidt fra de originale opskrifter man kan finde i bøger og på internettet. 


De der har læst mine andre indlæg har opdaget at jeg sjældent giver præcise slag for slag opskrifter.
Der er mest de grundlæggende metoder og forslag til variation. Det er fordi jeg vil appellere lidt til jeres fantasi og sunde fornuft.
Hvordan kan man blande de og de ting sammen så det bliver noget nyt? Kreativitet, individualitet og en sød tand er de tre grundlæggende egenskaber i en god kagebager og fuldstændig uundværligt.
I en konkurrence er der for eksempel ikke noget sjovt ved at få ti ens produkter, og ingen vil elske din kage, hvis de selv og alle naboerne kan bage præcis den samme.

Dermed er jeg også modstander af bag-selv pakker, hvor alt der skal tilsættes er vand og lidt margarine, for at lave en færdig kagedej.
De er selvfølgelig gode at have i en snæver vending, når man ud over at bage også lige skal vaske op, gøre rent og vaske tøj og børn og sig selv inden moster Oda og onkel Flemming kommer på besøg, men tro mig resultatet bliver så meget bedre hvis man forbereder sig og giver sig selv tid til at bage ordentligt.

Når kagen så skal vælges, sker det sikkert oftest at der bliver slået op i nærmeste kogebog eller på internettet. Der findes mange gode bøger og rigtig mange gode internetsider, men det handler om at være forsigtig, især med internettet.
De fleste af de mennesker der ligger opskrifter ud på nettet og som skriver opskriftsbøgerne lever af at sælge deres kager, mens resten er glade amatører (som mig ^^ )
De lever af at deres evner og deres produkt er lidt bedre end alle andres, derfor er der ikke den store fidus i at give en 100% præcis opskrift, tit er de lige gjort et lille nyk ringere (Fx. vaniljen er udeladt, "pisk dejen" i stedet for "vend forsigtigt massen" eller "bag i 15 minutter" i stedet for "bag i 16 et halvt minut")
Det betyder selvfølgelig ikke at opskrifterne er dissideret dårlige, men at man tit selv må yde lidt ekstre og tænke for at få opskrifterne helt op at ringe.


Jeg selv kommer tit op at skændes med mine kogebøger et par gange eller tre når jeg er i kagehumør og heldigvis er det mit køkken, så jeg bestemmer, med overaskende og unikke resultater ^^

(tegningen er hentet fra http://www.stinestregen.dk/2011/08/i-min-ferie-spiste-jeg-kage.html )


Kommentarer