Kage Genbrug

Ikke den ulækre af slagsen, jeg har tit set folk komme med nogle meget mærkelige ansigtsudtryk når jeg har talt om Kage Genbrug, men der er på ingen måde noget ulækkert ved det. 
Et eksempel kan være makroner, de kan bruges til uendelig mange ting og jeg laver altid en lidt større portion end jeg enlig skal bruge, bare for at have lidt til næste gang.
Men har makroner lagt lidt for længe er der egentlig ikke noget i vejen med dem, de er bare blevet bløde og lidt gummiagtige at bide i. Her kan man brække dem i stykker og bruge dem som drys på yoghurt eller varme dem med lidt sukker og lave noget af det lækreste karamelknas, der kan genbruges som pynt eller blandet i Sarah Bernard creme.

For en måneds tid siden lavede jeg en fødselsdagskage til en stor 70års fødselsdags fest.
Kagen var bygget op med tre lag sukkerbrødsbund, et lag Sarah Bernard creme (creme af chokolade og fløde) lavet med en god mørk chokolade, et lag hvid chokolade Sarah Bernard crem med vanilje, et lag råsyltede jordbær og endnu et lag hvid chokolade creme.

Raster af sukkerbrødsbundene er perfekt til de lækreste romkugler: Rør kagen til smuldre og tilsæt marmelade efter eget valg (jordbær eller abrikos er bedst), tilsæt kakaopulver, rom/romessens til blandingen er blød og let fugtig.
Der kan varieres i det uendelige med chokoladestykker, forskellige smagsforstærkere som hindbærlikør eller flødelikør, og du bestemmer selv om du vil rulle dem i krymmel eller dyppe dem i chokolade. Jeg elsker at eksperimentere med forskellige kombinationer og nyder det til tider syndigt gode resultat med mine venner og familien.

Råsyltede jordbær: jordbærende blev vasket, skåret i halve og lagt i en pose med en god portion sukker, lidt citron og en stang vanilje. Posen bliver lukket til og ligges i køleskabet i en dags tid.
Væsken sies fra og bærerne blev lagt ind i kagen. Den væske der var trukket ud af jordbærende fyldte jeg på glads og lagde i fryseren, og har nu brugt det som gele ovenpå en ostekage.

Den resterende Sarah Bernard creme, kan bruges til Sarah Bernard kage (med makronerne fra før) eller laves til is, så intet går til spilde.

Kommentarer